תמ”א 38 הנה תכנית מתאר ארצית אשר אושרה על ידי מדינה ישראל בשנת 2005 ומטרתה העיקרית הנה חיזוק בניינים בפני רעידות אדמה אשר אינם עומדים בתקן הישראלי. על מנת לאפשר את הוצאתה אל הפועל תמ”א 38 יצרה המדינה מנגנון מנצח אשר יניע בעלים של נכסים לרצות ולשאוף לחיזוק הבניינים בפני רעידות אדמה כך שיעמדו בתקן הישראלי ובכך ימזערו נזקים ונפגעים פוטנציאליים בעתיד.
המנגנון והשיטה לביצוע פרויקט תמ”א 38 מבוסס על העובדה שבעלי הנכסים אינם צריכים להוציא מכיסם הפרטי כספים לצורך חיזוק הבניין והפיכתו לעמיד בפני רעידת אדמה, כך שהוצאת פרויקט במסגרת תמ”א 38 אל הפועל אינו תלוי במצבו הפיננסי של בעל הנכס.
יתרה מכך, בעלי הנכסים נהנים במסגרת תמ”א 38, מעבר לעובדה החשובה שהבניין בו מצוי הנכס יעמוד בפני רעידת אדמה עתידית ויפחית משמעותית הסיכוי לפגיעה בנפש, בהעלאת שווי הנכס בעשות אחוזים ושדרוג רמת החיים בבניין אם באמצעות בניית מעלית, בניית ממ”דים מרפסות שמש וחניות תקניות ואם באמצעות הגדלת שטח הנכס, זאת מבלי שתקום חובת תשלום מס בשל כך.
יתרון נוסף של תמ”א 38 הוא בכך שלאור המחסור החמור בקרקעות פנויות לבניה באזורי ביקוש, הגדלת נפח הדירות החדשות הנבנות ע”י היזם באמצעותם הוא ממן חיזוק המבנה, תגדיל משמעותית את היצע הדירות באזורים אלה ויכולה לשמש פתרון משמעותי בנושא המחסור בקרקעות לבנייה.
תמ”א 38/2
מאז אישורה בשנת 2005 עברה ועדיין ממשיכה לעבור התוכנית שינויים ועדכונים. העדכון השני לתמ”א אשר אושר ביום 04/02/2010 והידוע בכינויו פינוי בינוי קטן, מאפשר הריסת המבנה הקיים כליל ובניית מבנה חדש במסגרת הוראות תמ”א 38, כך שבעלי הנכסים מקבלים דירות חדשות בבניין חדש לגמרי בזמן קצר, מבלי הצורך בביצוע הליך מורכב וארוך של שינוי תב”ע נקודתית. בפרויקט מסוג תמ”א 38/2 נהנים בעלי הנכסים בנוסף מבניין מודרני וחדש ובעל תשתיות חדשות ומתאימות לזמננו.
המידע המובא לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, אלא מידע ראשוני וכללי. בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ משפטי פרטני ויסודי.
כל המסתמך על מידע זה עושה זאת על אחריותו בלבד. משרדנו לא יישא בכל אחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מהסתמכות על הדברים המובאים לעיל. אין באמור לעיל כדי ליצור יחסי עו”ד-לקוח מכל סוג שהוא.